Familien Knoph er et velkjent navn i idretts-Asker. Familiefar Arne Knoph er daglig leder i Asker Fotball og en aktiv skikkelse gjennom aktive barn. Det medfører utstrakt bruk av bil i en rekke henseende, og for Knophs del innebærer det 20.000 kilometer på veien i året. Vi spurte om han kunne sette fingeren på 7 punkter de har lært seg å sette pris på ved 7-seteren S-Max.

1. PLASS

– Vår nye S-Max har allerede rukket å rulle 15.000 kilometer. Det lå mange kriterier i bunnen når vi skulle bytte bil denne gangen, og ingenting skulle være uprøvd. Ungene er blitt tenåringer og tar mer plass enn før, dermed var kravet til sittekomfort i baksetet absolutt fordi det ofte er lange turer. S-Max er romslig i baksetet og der sitter tre ungdommer bekvemt i bredden – de sitter ikke oppå hverandre. En av guttene er aktiv på sykkel, og det var et sort pluss at vi kunne legge to sykler rett inn i bilen, sier Knoph som er overbevist om at S-Max er ledende på bagasjekapasitet i klassen.

Med et volum på 700 liter når den tredje seteraden ikke er i bruk, har Knoph rett. Det er sjenerøst med plass i S-Max. Men det er bare én av de mange positive erfaringene han vil dele.

ford6

2.+3. FREMKOMMELIGHET OG KJØREEGENSKAPER

– Det var en utløsende faktor for vårt valg at S-Max nå kan leveres med firehjulstrekk. Vi er ofte på Beitostølen og må vite at vi kommer frem. Men det stopper ikke der, turen opp dit er blitt mye mer komfortabel, av flere grunner. Tross fraktkapasitet som en nyttebil ligger S-Max fjellstøtt på veien med like gode kjøreegenskaper og komfort som personbiler, sier Knoph entusiastisk.

4. ASSISTANSESYSTEMER

– Med den adaptive cruisecontrollen stiller vi inn farten, og er da faktisk i stand til å kjøre opp dit uten å røre pedalene. Den holder farten etter trafikken og fartsgrensene, forklarer Knoph videre.

S-Max er suveren for de lange turene som tidligere var slitsomme. I tillegg til punktene Knoph har nevnt er belysningen suveren. Han nevner at det adaptive fjernlyset er imponerende, automatikken som demper det ved møtende trafikk arbeider bedre enn mennesket. Og når det ligger en bil foran skygger lyset for denne bilen slik at den ikke blendes i speilene, mens fjernlyset fortsatt lyser opp veiskuldrene hvor elg og andre farer kan lure. Det er utvilsomt en betryggende sikkerhetsfaktor for de som kjører mye og langt.

samlebilde

5.+6. KOMFORT OG NYTTEFUNKSJONER

– For oss som trener mye er det veldig bekvemt å kunne starte oppvarming av bilen 15 minutter før vi skal kjøre fra treningsområdet, ofte svett med vått tøy. Selv blir jeg som et barn ved utfelling av det elektriske hengerfestet. En gang klarte jeg å rygge så riktig opp mot hengeren ved hjelp av ryggekameraet, at hengerfestet traff hengeren som hånd i hanske når jeg slo det ut, humrer Knoph.

7. PROFESJONELL BILFORHANDLER

– RøhneSelmer Asker og Bærum traff blink når de hjalp oss med å velge rett versjon S-Max og utstyr til vårt bruk. Faktisk gjorde de en genial strek når vi prøvde bilen før handelen var i boks. Etter at vi hadde lånt en demobil lenge nok til å bli kjent med den, fikk jeg egentlig ikke lov til å velge en annen bil enn S-Max av familien. Så har vi ikke angret heller på beslutningen, verken på bilen eller oppfølgingen og service hos RøhneSelmer Asker og Bærum som er utmerket, slår Knoph fast som lurer på om vi skal ha flere punkt enn de syv nevnte.