Der enkelte aldri finner ro og drives fra bilmerke til bilmerke, modell etter modell, forblir andre fornøyde kunder som følger samme merke og modell. Annette Dudley tilhører definitivt siste kategori som kunde hos RøhneSelmer Asker og Bærum på Billingstad, hun er i ferd med å bytte til sin tredje Ford Kuga etter fem år. Det etter å ha hatt to Focuser, en Fiesta og en Ka. Det gir en fartstid på over 20 år hos Ford på Billingstad.

– Nå som den nye versjonen av Kuga har kommet, og familiens andre av slaget har vært hos oss i tre år, er tiden inne for å bytte. Det har ikke vært et tema å prøve noe annet, etter at vi konverterte til firehjulstrekk for fem år siden har Kuga fungert utmerket for vår del. Det var i første rekke et behov for fremkommelighet på fjellet, tidligere måtte vi bruke kjetting for å komme opp den siste kneiken til hytta. Dessuten føles det mye tryggere med trekk på alle fire om vinteren, når man aldri kan føle seg trygg på været, forteller Annette Dudley. Hun peker på den lokale og utmerkede oppfølgingen og servicen familien får som en viktig faktor i valget også.

RIKTIGE OPPGRADERINGER

Når familien bytter Kuga vil de få med de siste oppgraderingene, og det er forståelig at det frister å bytte nå. Den kompakte SUV-en har fått nytt panser og en front som påminner om storebror Edge, og i samme momentet er det dukket opp HID bi-xenon- og LED-lys. Samlet gir dette et velutviklet uttrykk som harmonerer perfekt med de nye baklysene og ny bakluke. Alt er gjennomført med ytterligere smådetaljer som understreker modningen.

Inne i bilen vil kjennere oppdage at rattet nå har 3 eker i stedet for 4, parkeringsbremsen er blitt elektrisk, og interiøret er oppdatert for enda bedre ergonomi med blant annet litt lenger sitteflate i setene, brukervennlighet og kvalitetsopplevelse. Sentralt i dette er overgangen til nye Ford Sync 3 som har norsk stemmestyring og opptil 8-tommers berøringsskjerm, styrt av en mye raskere prosessor enn tidligere. Android Auto- og Apple Carplay-kompabilitet er nærmest en selvfølge, og Siri Eyes Free som reagerer etter stemmestyring og knapp på rattet.

LENGRE UTSTYRSLISTE

Den aktive kjørekontrollen er en fin støttespiller når kreftene i de ulike diesel- og bensinmotorene slippes løs.

– Denne gangen vurderer vi 2-litersdieselen på 180 HK, den står opp mot bensinmotoren på 1,5-liter med EcoBoost-teknologi og 182 HK, fortsetter Dudley som ikke har bestemt seg ennå.

På spørsmål om det er utstyr hun er blitt spesielt fornøyd med i Kuga, og om det er nytt utstyr som lokker, kommer svarene raskt.

– Elektrisk setejustering, det er blitt et must med flere som bruker bilen. Og skinninteriør samt stor gummimatte i bagasjerommet – vi har hund og det gjør bilen mye lettere å holde ren. Vi har blitt vant til skiltgjenkjenning som er superpraktisk, det er ikke alltid man får meg seg plutselige endringer av fartsgrenser, med den er det bare å kikke ned på instrumentene og sjekke. Etter å ha testet nye Kuga har vi bestemt oss for å utvide med ryggekamera, jeg ble imponert over hvor praktisk det er. Og apropos hund, det blir elektrisk bakluke som kan styres med bevegelse av foten av praktiske grunner. Og ratt med varme for komfort, avslutter Dudley som nesten har bestemt seg for metallickuløren Magnetic denne gangen. Litt variasjon må man ha.