Annonsørinnhold

Rekuperering med Elbilskolen

Publisert
4. april 2017

Ved å bruke elbilens funksjoner når den er i bruk, kan den produsere strøm. Det er enkelt, og kan gi en forbløffende gevinst for rekkevidden. Det kalles rekuperering, og her er oppskriften på hvordan du gjør det.

Når man trår på gasspedalen i en elbil forbruker man strøm fra batteriet. Men hva om prosessen kunne reverseres når bilen for eksempel triller ned en bakke eller du bremser? Det er akkurat det rekuperasjon er. Gjenvinne energi.

Rekuparasjon, Møller Bil Asker og Bærum, Elbil

Ved rekuperasjon vil pilen være på det grønne feltet.

rekuperering

La oss illustrere med et eksempel. Jørgen i videoen kjører Oslo-tunnelen en gang i mellom,

og med den store høydeforskjellen mellom inn- og utgangene i forhold til bunnen, har han opplevd rekuperasjon i praksis. På vei ned i tunnelen ønsker han å holde fartsgrensen på 70 km/t siden det er gjennomsnittsfartsmåling i tunnelen. Men i stedet for å bruke bremsen vipper han girspaken i sin e-Golf et hakk mot seg, og engasjerer ”B”-modus som bremser bilen – og dermed genererer strøm. I løpet av nedstigningen ser han at bilen har fått økt rekkevidden med ca. 3 kilometer. På vei opp må han gi gass, og her rekker han å forbruke 6 kilometer av rekkevidden på batteriet. Men siden han rekupererte på vei ned, altså produserte 3 kilometer med strøm som ble lagret på batteriet, er nettoforbruket gjennom tunnelen bare 3 kilometer av rekkevidden.

 

Gratis ekstrarekkevidde

Dermed kunne man bare rekuperert hele veien, og aldri trengt å lade bilen, tenker du nå. Da ville vi vært farlig nær en evighetsmaskin, og den er visstnok ikke funnet opp ennå. I hvert fall ikke på fire hjul.

De som venner seg til å bruke rekuperasjon aktivt, vil merke en positiv forskjell på ladebehovet hvis de kjører 10-15.000 kilometer i året.

Har du spørsmål eller ønsker mer informasjon, kontakt oss på Møller Bil Asker og Bærum

 

Møller Bil Asker og Bærum – Volkswagen, Billingstadsletta 2, 1312 Slependen , Tlf.: 24 03 25 00