Annonsørinnhold

Fem gode grunner til å skifte dekk

Publisert
18. april 2017

Mens mange prioriterer blank lakk i vårpussen, glemmer de hvor viktig dekkene er. Auto Elite på Billingstad er storleverandør av dekk fra kvalitetsprodusenten Continental. Her er fem tips for optimale sko for sommersesongen.

Som vanlig opererer myndighetene med grenser og datoer for skift til sommerhjul. I år skal veiene være piggfrie etter 24. april i Sør-Norge, mens den er strukket til 30. april nordpå.

 

1. Såpeglatte vinterdekk om sommeren

Ikke fall for fristelsen med å bruke piggfrie vinterdekk som helårsdekk.

De har en ekstra myk gummiblanding som er tiltenkt kulde, men som blir ekstra myk i sommervarmen. I kritiske situasjoner kan vinterdekk om sommeren gi svært lumsk oppførsel som forsterker faremomentet. De er heller ikke egnet til sportslig kjøring av samme grunn, for myke dekk vil flyte i svingene og bilens stabilitetssystemer vil ikke virke etter sin hensikt.

Et annet aspekt er at de vil slites fortere i varmen og de fungerer dessuten dårligere når det regner med økt fare for vannplaning.

 

2. Ikke utfordre mønsterdybden

Minstekravet til denne er 1,6 millimeter i dag, men desto mer regn du møter, jo mindre godt vil et dekk med minstemålet fungere.

Sagt i klare ord: marginene for vannplaning kuttes brutalt med minste tillatte mønsterdybde. Og det opplever du ikke før bilen mister veigrepet i en stor dam eller sporene på E18. Med kvalitetsdekk hvor mønsteret gir optimal drenering som en sentral del av den innebygde sikkerheten på våt vei, er forskjellen i grep enorm hvis man også har mer mønsterdybde enn minimum. Mantraet er enkelt – skift i tide.

 

Continental, Auto Elite, sommerdekk, dekkskift, vinterdekk

Det holder ikke lenger å slenge gamle dekk på bilen og i beste fall sjekke lufttrykket. Gode og riktige dekk er både bra for bilen og ikke minst sikkerheten. Auto Elite kan gummi og bruker anerkjente Continental.

3. Dekkenes alder

Det hersker en del uenighet om hvor lenge dekk lever, faktoren varierer med stell og lagring av det sorte gullet. Skrekkeksemplet er å legge fra seg dekkene uvasket etter vinteren med saltlaget sittende, eksponert for solstek i et halvår.

Tenk heller vask og liggende lagring på et mørkt og kjølig sted, gjerne i dekkposer.

Ta fem års levetid som et utgangspunkt, med variasjon på kjørelengden i året. Over tid blir gummien hardere, så en årlig sjekk av fagmannen frem til cirka 10 års alder er klokt. Alle dekk er merket med produksjonsmåned- og år. Fire siffer indikerer dette, for eksempel ”4916” som betyr uke 49 i 2016. Ferskt dekk med andre ord.

 

4. Stadig særere dekk

I jakten på komfort og mindre drivstofforbruk ligger det enormt mye forskning og testing for å fremstille optimale dekk. Det er opp til deg å utnytte denne kunnskapen.

Dekkstøy blir i all hovedsak et tema hvis man velger dekk som ikke passer bilen.

– Continental regnes for å være den største leverandøren til nye europeiske biler, og det gir seg i selv en økt sjanse for å velge riktig når man skal fornye gummien. Dessuten skal man være obs på at stadig flere dekk blir retningsbestemte med piler eller tekst som angir rulleretning. Det henger sammen med asymmetriske mønstre på dekkene – og det MÅ følges, sier dagligleder Ketil Eliassen hos Auto Elite.

 

5. I floraen av uoriginale felger

Dette punktet er ekstra viktig hvis du har kjøpt bil i vinter og ikke har brukt sommerdekkene ennå. Er felgene originale? Hvis ikke, vær ekstra varsom!

Fagfolk vil avdekke dette raskt og kunne svare på spørsmålet, og er de uoriginale – altså levert som ettermarkedsutstyr – skal man være ekstra observant på boltene eller mutrene. De originale har en spesifikk utforming av anleggsflaten (koningen) mot felgen. Disse må være like, eller så må man ha de riktige boltene/mutrene til hvert oppsett av dekk. Det er også verd å ha i bakhodet at for lange bolter kan skade andre komponenter i bremser og så videre. Dessuten er det viktig at diameteren på hullet mot akslingen stemmer overens, enkelte ganger må man ha en senterring. Dette er også viktig.

felger, Auto Elite, dekkskift, mønsterdybde

Det tryggeste er å velge originale felger.

– Kvalitet koster kanskje litt mer, men på sikt er det verdt den ekstra kostnaden. Vi ser at Continental funger bra, siden mange av dagens biler utvikles med dekk derfra som standard. Dessuten har de et svært omfattende program med størrelser, avslutter Eliassen som har daglige leveranser fra Continental og lover gode tilbud i disse dager.

Auto Elite, Stasjonsveien 40, 1396 Billingstad, Tlf.: 67 49 48 00