Annonsørinnhold
Jaguar, I-Pace, SUV, Motropool

Elektriske Jaguar I-Pace på Billingstad

Publisert
26. juni 2017

Det er store ting i gjære for Land Rover og Jaguar i Asker og Bærum. Motorpool på Høvik flytter inn i nye, store lokaler på Billingstad – og der vil man kunne se og prøve Jaguar I-Pace som blir en bombe av flere grunner.

Nylig var den eneste prototypen av elbilen I-Pace på et Oslo-besøk for inviterte, og det hersker ingen tvil: Designen i Jaguars første elbil treffer publikum som et svært friskt pust i floraen av elbiler og SUV-er. Det er ikke så rart, I-Pace er sterkt påvirket av den uhyre lekre konseptsuperbilen CX-75. Når man så oppdager at bilens spesifikasjoner og teknologi vil bli priset svært gunstig, er det ikke rart at 650 personer allerede har betalt depositum for prioritert plass for tidlig levering.

 

Kjempeforventinger

Markedssjef hos Motorpool på Høvik, Anders Dahl, er klar på at de vil gå inn i en ny epoke med nye og mye større lokaler og en usedvanlig begjærlig elbil i stallen.

– Vi styrker satsingen på Land Rover og Jaguar i Asker og Bærum med et gigantsprang ved å flytte inn i totalrenoverte lokaler rett bak Biltilsynet på Billingstad. Disse vil stå ferdig høsten 2017. Det gir store forventninger i seg selv, og det øker til kjempeforventninger når I-Pace dukker opp om cirka et års tid, sier Dahl.

Jaguar, Motorpool, I-Pace

LOKKENDE TOTALPAKKE: I tillegg til en spennende design er bilens tekniske sider svært godt egnet for den norske kunden. Den hyggelige prisen blir også en joker, 650 personer har allerede betalt for rask levering.

Motorpool har brukt glasskulen og sett inn i fremtiden for merkene de forhandler, hvor hybrid- og elbiler definitivt hører med i bildet.

– Ja, det er et uttalt satsingsområde hos Land Rover og Jaguar, og det har vi blant annet tatt hensyn til ved å planlegge verkstedet med egne plasser som er dedikert slike biler. Det viser en langsiktighet i det som skjer for tiden, fortsetter Dahl.

 

 

Velkjørende kvikkas

I-Pace spiller på strenger som definitivt appellerer. Vi snakket med selskapets designsjef Julian Thomson som besøkte Oslo med prototypen, og han var klar på at selskapet er blant de som satser mest på utvikling av nye modeller og teknologi. På lik linje med andre Jaguarer vil I-Pace bygges overveiende i aluminium og bli lett. Det gir positive utslag for kjøreegenskapene, Jaguar går så langt som å hevde at I-Pace vil sette nye standarder for sportslighet i klassen. Men det stopper ikke der, den vil få en rekkevidde på mer enn 500 kilometer og firehjulsdrift gjennom to sterke og innovative elektromotorer på hver aksel –  de fordeler et dreiemoment på 700 Nm ut på de ekstremt store hjulene som sitter i hvert hjørne. 400 hestekrefter skal gi fartsressurser langt inn i sportsbilverdenen.

Jaguar, I-Pace, SUV, Motropool

ELEKTRISK DESIGNBOMBE: Jaguar skuffer ikke med kommende I-Pace, en elektrisk SUV hvor det er lagt vekt på selskapets sporty DNA. Men under skallet vil elbilen by på uventet god plass og komfort.

 

Slagkraftig pris for designperlen

– Det er spennende å spå bilpriser i Norge, vi vet aldri helt hvordan avgiftene svinger fra år til år og påvirker hverdagen. Men vi kan antyde en pris for I-Pace mellom 700-850.000 kroner, såfremt dagens avgifter forblir slik i fremtiden. Vi ser at det blir en veldig konkurransedyktig pris i forhold til andre merker, og så får man et designuttrykk og stil som går utenpå disse en høy gang, sier Dahl.

Jaguar I-Pace, Motorpool,

SVÆRT NÆR PRODUKSJONSMODELLEN: Jaguar sier at prototypen på bildene er svært nær den ferdige bilen. Det skal bli spennende å se om dette interiøret slipper gjennom uten store endringer.

I-Pace er delvis basert på dagens F-Pace som er svært velkjørende. Designerne har bestrebet å skape en silhuett som ser ekstra sporty ut, mens det er godt med plass inne i skallet. Det er blant annet et resultat av at elektriske biler ikke er utstyrt med plasskrevende motor av konvensjonell type. Når denne mangler kan kupeen og plassen strekkes ut og gi en helt annen opplevelse, som i I-Pace. Jaguar sier selv at den er større innvendig enn for eksempel BMW X3 og Porsche Macan. Videre blir det hevdet at man er svært teknologidrevet, blant annet gjennom Jaguars deltakelse i Formel E, den elektriske motsatsen til Formel 1. Gjennom denne erfaringen får man testet ny teknologi under svært krevende forhold, noe som gir en bratt læringskurve for elbiler som kommer kundene til gode.

Motorpool, 
Sandviksveien 73, 1363 Høvik, Tlf.: 67 80 72 00